Toužíte po miminku, ale dvě čárky na těhotenském testu zatím vyhlížíte marně? Zjistěte, co vám může bránit v otěhotnění a na co se zaměřit. Dáme vám osvědčené rady, jak otěhotnět přirozenou cestou. 

Snažíte se s partnerem o miminko už několik týdnů nebo měsíců, ale na pozitivní těhotenský test stále marně čekáte? Nebojte – nejste v tom sami! Ze 100 párů je každý měsíc úspěšných jen nějakých 15 až 20 dvojic. Dobrou zprávou ale je, že většině párů se podaří otěhotnět do dvou let. 

Znáte své plodné dny?

Pokud s partnerem toužíte po miminku, vyplatí se plánovat! Otěhotnět můžete pouze v době ovulace, tedy ve dnech, kdy jste plodná. Tehdy vajíčko opouští vaječníky, sestupuje do dělohy a jde tak pomyslně “naproti” spermiím. 

Vypočítejte si své plodné dny nebo vyzkoušejte ovulační test, který vám řekne, zda právě ovulujete. Pokud se budete dostatečně pozorně sledovat, jistě na sobě spolehlivě rozpoznáte takzvané ovulační příznaky, které signalizují příchod vašich plodných dnů.

ovulace a plodné dny

Zdroj: canva.com

Jak podpořit otěhotnění?

Abyste zvýšila svou šanci na otěhotnění, dbejte na zásady zdravého životního stylu. Zaměřte se na svůj jídelníček, obohaťte ho o doplňky stravy a vitamíny podporující těhotenství, dopřejte si dostatek pohybu a spánku. 

Jídelníček před otěhotněním 

Jak by měl vypadat váš jídelníček, pokud chcete otěhotnět? V první řadě omezte průmyslově zpracovaná a smažená jídla, cukrovinky a další z principu nezdravé potraviny. Nahraďte je zeleninou, ovocem a celozrnnými potravinami. Dbejte na vyvážený poměr sacharidů, bílkovin a tuků a také si pohlídejte příjem omega-3 mastných kyselin. 

Doplňky stravy

Zařaďte do svého jídelníčku doplňky stravy, které zvyšují plodnost a připravují tělo na příchod miminka. Kromě speciálních těhotenských vitamínů jsou vhodné také bylinné čaje podporující otěhotnění.  

Které těhotenské vitamíny patří mezi ty nejdůležitější?

  • Kyselina listová (folát, vitamin B9) podporuje správný vývoj plodu.

  • Vitamin D3 zvyšuje plodnost.

  • Jód napomáhá správné funkci nervového systému.

  • Omega 3 (z toho DHA) podporuje správný vývoj mozku a zraku miminka.

  • Vitamin E napomáhá k ochraně buněk a tkání před tzv. volnými radikály a podporuje imunitní soustavu. 

Cviky na otěhotnění 

K otěhotnění vám mohou dopomoci vhodně zvolené cviky, které uvolní a posílí svaly pánevního dna a bederní páteře. S velkým úspěchem se setkávají především cviky Ludmily Mojžíšové. 

Vyzkoušet můžete také hormonální jógu. Jógové pozice posilují a prokrvují svaly pánevního dna, podobně jako cviky Mojžíšové. Zároveň se pravidelným cvičením harmonizuje váš hormonální systém, který může být v nerovnováze kvůli užívání antikoncepce nebo nadměrnému stresu. 

hormonální jóga pro otěhotnění

Zdroj: canva.com

Vyvarujte se stresu

Je vědecky prokázáno, že nadměrný stres sabotuje vaši snahu o miminko. Možná vás tíží pracovní povinnosti, řešíte komplikovanou situaci v rodině nebo jste se až příliš upnula na vidinu těhotenství.

Ať je příčina jakákoliv, zkuste si najít čas sama pro sebe a dopřejte si tolik potřebný odpočinek. Jestliže vás stres doslova ochromuje, nebojte se vyhledat odbornou pomoc. Myslete na to, že vaše miminko potřebuje po svém boku maminku, na kterou se může spolehnout. 

Otěhotnění po antikoncepci

Jak dlouho po vysazení antikoncepce můžete otěhotnět? U většiny žen se obnoví menstruační cyklus vzápětí po tom, co antikoncepci přestanou užívat a otěhotnět tak mohou v podstatě ihned. 

Je ale také možné, že si na svou první ovulaci chvíli počkáte. Tělo se potřebuje očistit od hormonů, kterými jste je předešlé měsíce či roky zásobovala. Dejte mu proto čas, pozorujte se a pravidelně si provádějte ovulační test, ať víte, na čem jste.

Otěhotnění po samovolném potratu

Samovolným potratem v prvním trimestru končí v České republice asi každé čtvrté až páté těhotenství. Není ale potřeba propadat obavám, že by se tím snižovaly šance na vaše další těhotenství.

Kdy otěhotnět po potratu? Někteří lékaři doporučují počkat alespoň 3 měsíce, světová zdravotnická organizace (WHO) dokonce půl roku. Kromě vašeho těla se z nastalé situace musí vzpamatovat především vaše psychika. 

Jak otěhotnět ve vyšším věku

Z čistě lékařského hlediska je za nejvhodnější čas pro početí dítěte považováno období kolem vašeho 25. roku. Přibývají ale názory, že stát se rodičem ve vyšším věku má také své nezpochybnitelné výhody. Nastávající rodiče mají lépe vyřešenou svou životní situaci a je pravděpodobnější, že dítěti vytvoří stabilní rodinné zázemí. 

Nutno ale podotknout, že s příchodem 35. roku začíná postupně klesat plodnost ženy a šance na otěhotnění tak s každým dalším rokem klesá. 

V případě, že se zadaří a těhotenský test vám ukáže vytoužené dvě čárky, čekají vás mnohem důkladnější lékařské kontroly. Bedlivě se hlídá, zda je plod dostatečně vyživovaný placentou a zda netrpí některým z genetických onemocnění, jako je například Downův syndrom. 

A jak zvýšit šanci na otěhotnění ve vyšším věku? Dbejte na svou životosprávu, vyhýbejte se stresu a ještě před těhotenstvím začněte doplňovat potřebné vitamíny a minerály, které sníží riziko vývojových vad. 

Shrnutí

Jděte svému těhotenství naproti – upravte svou životosprávu, vyvarujte se stresu a především zjistěte, kdy máte své plodné dny, s čímž vám pomůže domácí ovulační test.

Pamatujte, že je normální snažit se o miminko delší dobu a dát mu šanci, aby si samo zvolilo, kdy rozšíří vaši rodinu.